maandag 6 april 2015

Pasen met een kleine tic

Voor deze paasdagen maakte ik twee cakes met een scheutje drank erin verwerkt, de ene cake ging in de vriezer en de andere in de oven. De ijscake is nieuw op de blog, de tulband maakte ik al eerder maar die heb ik voor de gelegenheid wat "opgepimpt".


Stracciatella-ijscake met advocaat en meringues


Wat heb je nodig?

- 1 liter stacciatellaijs
- advocaat, 2 x een flinke scheut
- 2 meringues


Hoe maak je het?

Zet het ijs een half uurtje uit de vriezer zodat het zacht word. Bekleed ondertussen een klein cakeblik met huishoudfolie, laat het over de randen hangen zodat je de ijscake er later makkelijk uit kunt tillen. Breek de meringues in stukken.

Schep 1/3 van het ijs in het cakeblik. Schenk er een laagje advocaat overheen en leg daar een laagje meringues op. Maak op dezelfde manier nog een laag, eindig met een laag ijs. Zet de "cake" afgedekt een paar uur in de vriezer.


Snij de ijscake in plakken en serveer, als nagerecht, met een toef slagroom (en een extra scheutje advocaat;)



Tulband met Cointreau-cranberries en sinaasappel


Voor de tulband heb ik het recept van de boerencake gebruikt omdat die toen zo goed gelukt was. De vanillesuiker heb ik eruit gelaten en in plaats daarvan heb ik de cake op smaak gebracht met de rasp van één sinaasappel (alleen de oranje schil, het witte gedeelte is bitter) en 100 gram cranberries gemarineerd in 2 eetlepels Cointreau. Dit maakte de cake heerlijk fris, eigenlijk nóg lekkerder dan het orgineel!


Je maakt deze cake op dezelfde manier, de sinaasappelrasp en de cranberries spatel je als laatste door het beslag heen. Klik hier voor het recept.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten