zondag 12 april 2015

One pot pasta

Laatst kocht ik een nieuwe pan, een nogal uit de kluiten gewassen aluminium exemplaar waarin je zowat voor de hele straat kunt koken. Naast nieuw kookgemak bracht "de pan" mij ook nieuwe kookinspiratie. Op Pinterest zie ik wel eens one pot pasta's voorbij komen en dat ziet er altijd zo mooi uit, het is net een schilderijtje als alle ingrediënten in de pan liggen. Maar natuurlijk was ik ook benieuwd hoe dat eruit zou zien na het koken en hoe zou het smaken?



Wat heb je nodig?

Voor 4 personen, hoofdgerecht

- 300 gram spaghetti of een andere pastasoort
- 500 gram (Roma) tomaten, in partjes
- 2 sjalotten, gesnipperd
- 1 prei, in halve ringen
- 1 groentebouillonblokje
- 1 laurierblaadje
- 500 ml. water
- 1 pakje Tomato Frito (Heinz)
- Italiaanse kruiden
- versgemalen peper
- grote pan


Hoe maak je het?

Leg eerst de spaghetti in de pan en voeg dan alle groenten toe. Leg het bouillonblokje en laurierblaadje erop en schenk het water erbij, breng het geheel aan de kook. De hoeveelheid water lijkt weinig maar tijdens het koken komt er ook nog vocht vrij uit de groenten.

Laat ongeveer 10 minuten koken, let hierbij ook op de kooktijd die aangegeven staat op de verpakking van de pasta. Roer alles regelmatig goed door elkaar zodat de spaghetti niet aan elkaar gaat plakken.

Als de spaghetti "al dente" is vis je het laurierblaadje eruit en voeg je het pakje Tomato Frito toe. Breng de saus op smaak met Italiaanse kruiden en versgemalen peper. Serveer de pasta met geraspte kaas, lekker met rucolasalade erbij!


Omdat dit de eerste keer was heb ik heb het recept heel basic gehouden en durfde ik er nog niet zo goed vlees in te doen. De tweede keer heb ik er soepballetjes aan toegevoegd nadat ik dit zag op Instagram en dat ging prima, dit gaf wat meer "bite" en maakte het dus nog lekkerder. Op het laatst ham- of gerookte kipreepjes aan de saus toevoegen gaat ook goed.


Ook met de groenten kun je volop variëren, voeg b.v blokjes paprika, courgette of wat kleine broccoliroosjes of champignons toe. Verse kruiden i.p.v gedroogde zoals basilicumblaadjes lijkt me ook erg lekker, kortom ik ga hier nog verder mee experimenteren want "de pan" ging beide keren helemaal leeg!



2 opmerkingen:

  1. Het ziet er een beetje vreemd uit als het gerecht klaar is vind ik, maar het is wel lekker hè? Je kunt er ook lekker mee varieren! Wat ik ook fijn vind aan dit recept dat je zo lekker weinig afwas hebt achteraf.. je hebt maar 1 pan nodig en je kunt alles snijden en zo in de pan kieperen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zeker lekker want omdat alles in een pan gaat trekken alle smaken ook echt in het gerecht :) Vanavond staat er hier daarom weer "een pan" op het menu. Deze keer met pipe rigate, courgette en hamblokjes, die doe ik op het laatst door de saus. Leuk dat je het ook gemaakt hebt, tenminste... als ik je reactie goed begrepen heb?

      Verwijderen