zondag 30 augustus 2015

Zondags ontbijtje uit de airfryer

Doordeweeks ontbijt ik graag met yoghurt en muesli/granola maar in het weekend vind ik knapperige broodjes en een gekookt eitje nét wat gezelliger staan op tafel. Toen ik deze bereidingswijze voorbij zag komen op de facebookpagina van The Philips Chef was ik best verbaasd, tegelijkertijd broodjes bakken én eieren koken in de airfryer? Ja echt, en het lukte nog ook! Sindsdien maak ik het zondags ontbijt regelmatig op deze manier omdat het lekker makkelijk en snel klaar is :)



In plaats van broodjes kun je trouwens ook boterhammen gebruiken (of van allebei wat), dan kan de broodrooster ook in de kast blijven. Enne.. de eitjes zijn bij mij op deze manier hardgekookt ;)


Hoe ga je te werk?

Leg de afbakbroodjes in het mandje, prik een klein gaatje in de eieren en leg deze tussen de broodjes. 


Stel de airfryer in op 160 graden en 8 minuten (voorverwarmen is niet nodig) en bakken/koken maar, ondertussen wat sinaasappeltjes persen en klaar is kees! Vergeet alleen niet om de eitjes nog even te laten schrikken onder koud water om het kookproces te stoppen.

Als je alleen broodjes af wil bakken in de airfryer dan is 4/5 minuten op 190/200 graden al voldoende, een gewone oven is dan nog amper goed voorverwarmd dus je bespaard er niet alleen tijd maar ook stroom mee :)

14 opmerkingen:

  1. Bij ons is het ontbijt ook vaak een eitje op zondag haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Werkt als een speer! Broodjes gaar en knapperig en de eitjes heerlijk zacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Broodjes waren perfect...alleen de eitjes te zacht. Wat doe ik verkeerd? 🤔

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarschijnlijk niets...gewoon even uitproberen op welke temperatuur en tijd het met jouw airfryer het beste werkt ;)

      Verwijderen
  4. Gewoon even een minuutje wachten met afkoelen van de eitjes, dan garen ze door en dan laten schrikken onder de kraan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe prik je een gaatjes in een ei.
    Waar en waar mee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe het altijd aan de onderkant, met een speld.

      Verwijderen
    2. zijn speciale apparaatjes te koop.Druk je zo je ei even op en het gaatje zit er in.

      Verwijderen
  6. wij gebruiken hiervoor een eierprikker gekocht bij Blokker

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maar op welke stand zet ik de airfryer? Opwarmen,vlees.friet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik nou een goede vraag. Iedereen praat over graden en zoveel minuten, maar niemand zegt welk stand: vlees vis taart steak enz. Ik ben reuze benieuwd wie het kan zeggen. Alvast bedankt.

      Verwijderen
  8. Goed idee, ga ik dit weekeind proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kan ook geen temperatuur instellen. Heb een Tefal.
    Maar het zou dus stand 'friet' moeten zijn. Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen