woensdag 20 mei 2015

Rode snert

Tijdens onze vakantie in Turkije at ik voor het eerst rode linzensoep, wat was dat lekker! Weer thuis ging ik dus op zoek naar recepten want die wilde ik natuurlijk zelf ook proberen te maken. De linzen kocht ik bij de Turkse supermarkt in de stad die in de meivakantie toevallig zijn deuren opende, en binnenkort gaat er zelfs nóg een open op het winkelcentrum waar ik mijn dagelijkse boodschappen doe :)

Mijn versie van de soep smaakte ook lekker, ondanks dat ik geen liefhebber ben van snert want daar leek hij qua structuur heel erg op (vandaar ook de naam die ik hem gegeven heb). De garnering maakte het soepje licht pittig en lekker fris maar eerlijk is eerlijk, die in Turkije was nóg lekkerder en ook minder dik. De volgende keer dus toch maar iets minder linzen erin voor mij denk ik en /of iets korter de staafmixer erop ;)


 
Wat heb je nodig?

Voor de soep:

- 200 gram rode linzen (Turkse supermarkt)
- 1 ui
- 1 aardappel
- 1-2 worteltjes
- 1 blik tomatenblokjes
- 1 liter kippenbouillon

Voor de garnering:

- blaadjes munt, fijngehakt
- rode pepervlokken (pul biber, Turkse supermarkt)
- partjes citroen, om uit te knijpen boven de soep


Hoe maak je het?

Spoel eerst de rode linzen goed af in een zeef onder stromend water. Snij de ui, aardappel en wortel in blokjes. Fruit de ui in de soeppan en voeg dan de aardappel- en wortelblokjes toe, bak deze kort mee. Voeg dan de linzen toe en bak die ook kort mee.


Giet dan de hete bouillon erbij en het blikje tomatenblokjes. Breng de soep aan de kook en laat hem 30-40 minuten pruttelen tot de linzen kapot koken. Pureer de soep met een staafmixer en breng hem op smaak met de garnering. Lekker met, hoe kan het ook anders, Turks brood!

 
Het recept voor deze "Mercimek corbasi" zoals deze soep eigenlijk heet vond ik grotendeels op Mijn mixed kitchen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten