vrijdag 22 mei 2015

Appel-wortelsap

Behalve dat mijn keukenmachine een geweldige hulp is bij het kneden van deeg of b.v het maken van pindakaas gebruik ik 'm ook regelmatig voor het maken van sap. Eigenlijk doe ik dat nog te weinig naar m'n zin, wat me meestal tegenhoud is het schoonmaken van de sapcentrifuge achteraf. Maar zoals bij veel klusjes waar je tegenopziet, als je er gewoon aan begint is het eigenlijk zó gepiept. De combinatie van frisse appel en zoete worteltjes is bij mij, tot nu toe, favoriet.



Wat heb je nodig?

Voor 1 groot glas:

- 1 appel, granny smith 
- 6 worteltjes

En als smaakmaker een halve citroen of limoen. Het hangt er vanaf wat ik in huis heb, soms gebruik ik ook gewoon een scheutje citroen- of limoensap uit een flesje. Deze keer heb ik er ook een klein stukje verse gember in gedaan en dat gaf mijn sapje nét wat extra pit :)



Hoe maak je het? 

Was de appel en snij hem in stukken. De schil laat ik gewoon zitten, die blijft vanzelf achter in de centrifuge. Stop de stukken appel en de worteltjes in de sapcentrifuge en voeg het citroen- of limoensap toe, deze pers ik altijd snel even uit met de hand met een klein citruspersje (doe ik ook altijd zo bij het maken van smoothies). Laat aan het eind de machine nog even doordraaien zodat echt al het sap eruit "geslingerd" word.


Geniet dan eerst rustig van een lekker vers en gezond glaasje sap en daarna... hup meteen die sapcentrifuge even schoonmaken!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten