maandag 18 mei 2015

Rabarber-crumble met havermout

Behalve dat we midden in het aspergeseizoen zitten is het nu ook rabarbertijd. Asperges hadden we pas weer gegeten maar rabarber nog niet, sterker nog ik had hier zelfs nog nooit iets mee gemaakt. Daarom leek het me leuk om er eens een crumble van te bakken, daar kon ook weinig aan mislukken ;)

Ik gebruikte hiervoor mijn eigen recept voor appel-perzik crumble maar ik gaf er een nieuwe twist aan door wat havermout in het kruimeldeeg te doen voor een extra krokant korstje. Ook ging er wat minder suiker in want ik probeer hier tegenwoordig steeds bewuster mee om te gaan ;)



Wat heb je nodig?

Voor 4 personen, nagerecht:

- 1 appel
- 2 stengels rabarber
- 1 flinke eetlepel aardbeienjam
- 100 gram zelfrijzend bakmeel
- 25 gram havermout
- 125 gram koude boter, in kleine blokjes
- 50 gram donkere basterdsuiker
- snuf zout
- kleine ovenschaal

 
Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 200 graden (hetelucht) en vet de ovenschaal een beetje in.

Schil en snij de appel in blokjes en besprenkel ze met wat citroensap, dat maakt deze crumble extra fris. Was de rabarber en snij de stengels in stukjes van 1 cm. Meng de appel en rabarber in de ovenschaal met de jam.
 

Doe het zelfrijzend bakmeel, de havermout, boter, suiker en het zout in een keukenmachine en mix er in ongeveer 10 korte pulsen een kruimelig deeg van, alles kort met je vingertoppen in een kom kneden gaat ook prima. 
 

Verdeel het kruimeldeeg over het rabarbermengsel en bak de crumble 25-30 minuten tot de vulling zacht is en het deeg krokant. Dit fris-zure taartje is lekker als nagerecht of gewoon bij een kopje koffie of thee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten