maandag 30 maart 2015

Ontbijtkoek met parelsuiker

Het is alweer zo'n half jaartje geleden dat ik een pakje parelsuiker kocht uit de Heel Holland Bakt lijn met het idee om dit te gebruiken voor op een zelfgemaakte ontbijtkoek, maar hoe maak je die eigenlijk? Met cakebeslag kan ik inmiddels aardig uit de voeten maar dit was toch weer andere uhm... koek dus ging ik op zoek naar een lekker recept. Ik vond het via Culy maar het komt oorspronkelijk uit het tijdschrift Delicious, zelf heb ik het nog een klein beetje aangepast om het zo makkelijk mogelijk te maken :)



Wat heb je nodig?

- 250 gram bloem, gezeefd
- 2 theelepels bakpoeder, gezeefd
- 2 theelepels gemberpoeder
- 1 theelepel kaneelpoeder
- 300 gram keukenstroop
- 125 gram ongezouten boter
- 150 gram donkere basterdsuiker
- 125 ml. melk
- 1 ei

En optioneel: parelsuiker, deze was destijds tijdelijk verkrijgbaar ;)



Hoe maak je het?

Verwarm de over voor op 180 graden (hetelucht) en leg een stukje bakpapier op de bodem van een ruim cakeblik, vet de rest van het blik in met boter.

Meng in een kom de bloem, bakpoeder, gember en kaneel door elkaar. Smelt in een pannetje de stroop, boter en basterdsuiker op laag vuur. Giet dit mengsel in de kom en mix alles even goed door elkaar op de laagste stand. Voeg dan de melk en het ei toe en mix dit er ook weer even goed door.

Giet het beslag in het cakeblik en bestrooi, als je het in huis hebt, met wat parelsuiker. Ik heb er bewust niet zoveel opgedaan omdat de koek op zich ook al best een suikerbom is ;)

Bak de ontbijtkoek in 45-50 minuten gaar, controleer dit met een satéprikker. Als die schoon uit de koek komt is hij gaar.


Ik was een beetje bang dat de parelsuiker tijdens het bakken in de koek zou verdwijnen maar hij bleef gelukkig netjes op de bovenkant zitten. De volgende dag vond ik de koek pas écht ontbijtkoek geworden, de korst was wat zachter geworden en ook de binnenkant was heerlijk smeuïg :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten