maandag 9 februari 2015

Mac & cheese met groenten

Omdat ik het liefst zo weinig mogelijk pakjes en zakjes gebruik ging ik vorig jaar op zoek naar een lekker recept voor macaroni want daarvoor wilde ik nog wel eens naar zo'n mixje grijpen. Ik vond deze ovenschotel op Allerhande en heb hem sindsdien al meerdere keren gemaakt. Ook had ik al een keer een foto gemaakt maar het recept toen niet geplaatst. Omdat ik toch steeds even terug kijk "hoe het ook alweer precies moet" leek het me handig om dat alsnog te doen ;)



Wat heb je nodig?

Voor 4 personen, hoofdgerecht

- 300 gram macaroni
- 1 ui
- 1 prei
- 1 blik tomatenblokjes
- 1 bakje hamblokjes/reepjes
- 150 gram geraspte kaas
- peper & zout

En voor de liefhebbers: 1 teen knoflook


Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 200 graden (hetelucht). Kook de macaroni volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar.

Pel en snipper de ui en snij de prei in ringen. Fruit de ui en voeg dan de prei, tomatenblokjes en ham toe, bak dit even mee. Breng het geheel op smaak met peper & zout, zelf doe ik er ook altijd nog wat Italiaanse kruiden bij.

Meng de saus met de macaroni en de helft van de geraspte kaas. Schep in een (grote) ovenschaal en bestrooi met de rest van de kaas. Zet zo'n 15 minuten in de oven tot de kaas helemaal gesmolten is.

Het fijne van dit recept vind ik dat er, in tegenstelling tot de meeste macaroni & cheese recepten, ook wat verse groente in zit. Soms doe ik er ook nog wat tomaten doorheen. Ondanks dat blijft het nog steeds heerlijk comfortfood, om lekker op aan te vallen na een lange school/werkdag!


Tips:

- Voor een vegetarische versie kun je de ham vervangen door een portie extra groente zoals bijvoorbeeld een rode (punt) paprika, champignons zijn ook een goede en lekkere keuze.

- Gebruik bij voorkeur een blik biologische tomatenblokjes, echt je proeft het verschil!

- Om de tomatensaus wat meer smaak te geven kun je er een blikje tomatenpuree aan toe voegen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten