dinsdag 24 februari 2015

Foodblogswap februari - Eton Mess met zomerfruit

Zomerfruit... in de winter? Ja, want voor deze editie van de foodblogswap mocht ik even een figuurlijk uitstapje maken naar Zuid-West Frankrijk want daar blogt Lisette letterlijk vanuit haar Franse keuken! Samen met haar gezin heeft zij daar een chambres & table d'hôtes, La Panacée, en via haar blog kunnen de gasten hun favoriete vakantierecepten gemakkelijk terug vinden.

Ik was ook blij met deze blog want mijn oog viel meteen op iets wat ik al lang wilde maken nl. meringue. Lisette maakt het regelmatig en heeft er een duidelijke stap voor stap uitleg over geschreven dus dit was mijn kans, kon ik ook meteen de eiwitklopper van mijn, nog vrij nieuwe, keukenmachine eens uitproberen. De meringue heb ik verwerkt in het toetje Eton Mess dat erg geliefd is bij haar gasten, na het proeven snapte ik meteen waarom!



Wat heb je nodig?

Voor 4 personen, nagerecht

Voor de meringue:

- 3 eiwitten
- 150 gram suiker
- snufje zout

Voor de garnering:

- 250 gram aardbeien
- 50 gram frambozen
- 2 eetlepels balsamicoazijn
- 1 zakje vanillesuiker
- 250 ml. slagroom
- 3 eetlepels suiker

Omdat het nu geen aardbeien/frambozentijd is heb ik een doosje diepvries zomerfruit met daarbij nog wat extra aardbeien voor de "roze" slagroom gebruikt. Dit ging op zich ook goed maar ik denk dat het met vers fruit nog lekkerder is!


Hoe maak je het?

Zet een bakplaat klaar met bakpapier en verwarm de oven voor op 150 graden (hetelucht). Maak de meringue volgens de stap voor stap methode van Lisette.




Verdeel de meringue over de bakplaat, maak een gelijkmatige laag van ongeveer 2 cm dik. Bak de meringue 40 minuten en laat hem goed afkoelen (laat intussen het fruit ontdooien). Voor een eerste keer vond ik 'm goed gelukt, hij was hard van buiten en zacht van binnen, heerlijk in combinatie met de garnering :)


Doe 75 gram van de aardbeien samen met de frambozen in een kom en prak dit fijn met een vork. Breng op smaak met de balsamicoazijn en de vanillesuiker. Klop de slagroom stijf met de suiker en meng de helft hiervan met het geprakte fruit. Zelf heb ik de vanillesuiker uit de "roze" slagroom weggelaten om die wat frisser te laten want ik vond de gewone slagroom en de meringue bij elkaar al zoet genoeg ;)

Verkruimel de meringue grof. Nu kun je het toetje op gaan bouwen, dit kan in een grote schaal of in glaasjes. Ikzelf heb er laagjes van gemaakt door eerst een laagje meringue te verkruimelen, dan een laagje "roze" slagroom, weer een laagje meringue, laagje gewone slagroom enz. Dit hoeft niet supernetjes, het mag er best een beetje rommelig uitzien. Garneer tenslotte met het overgebleven fruit en serveer meteen.


Had ik al gezegd dat het lekker was? Het was wel wat teveel daarom heb ik alles wat ik over had los van elkaar bewaard, zo konden we er de volgende dag nog een keer van genieten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten