maandag 2 februari 2015

Granola met gedroogd fruit

Ik ontbijt regelmatig met een schaaltje yoghurt met muesli/cruesli maar sinds ik weet dat lang niet al deze producten even gezond zijn (sommige bevatten erg veel suiker!) vond ik het steeds lastiger kiezen. Zelf maken stond dan ook al even op m'n lijstje en toen ik alle benodigdheden hiervoor bij elkaar had verzameld ben ik meteen aan de slag gegaan, op Francesca kookt! vond ik de nodige inspiratie.

Granola lijkt op muesli, het is een combinatie van haver, noten en zaden/pitten die je met wat honing en olie roostert in de oven vandaar dat het een andere naam (en smaak) heeft. Na het roosteren breng je de granola naar eigen wens op smaak, ik koos voor stukjes gedroogd fruit. Bijkomend voordeel van zelf maken is dat je niet hoeft te zoeken naar een nootje of stukje fruit want je doet er net zoveel in als je zelf lekker vind, het recept is dan ook een beetje een richtlijn ;)



Wat heb je nodig?

Voor 1 pot granola à la Barbara:

- 150 gram havermout en/of havervlokken
- 50 gram ongezouten notenmix, grof gehakt
- 35 gram zonnebloem & pompoen pittenmix (Aldi)
- 15 gram gemalen kokos
- 4 eetlepels vloeibare honing of agavestroop
- 2-4 eetlepels zonnebloemolie
- 50-100 gram gedroogd fruit
- theelepeltje kaneel

Dit is voor ons ongeveer genoeg voor 1-2 weken, je kunt natuurlijk ook meteen een grotere hoeveelheid maken.


Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 175 graden. Meng de havermout, noten, pitten, kokos, honing en olie goed door elkaar. Omdat ik hier niet zo'n grote hoeveelheid maakte gebruikte ik een grote ovenschaal voor het roosteren, je kunt het mengsel ook uitspreiden op een bakplaat met bakpapier.



Rooster de granola zo'n 20-25 minuten tot het een mooi bruin kleurtje krijgt, schep tussendoor een paar keer om om dit gelijkmatig te laten verlopen. Laat afkoelen en meng er dan het gedroogde fruit doorheen, snij het zo nodig wat kleiner. Ik heb het geheel nog op smaak gebracht met kaneel. Bewaar de granola in een goed afsluitbare pot.


Manlief had de pot ook al snel ontdekt en was meteen weg van de geroosterde smaak, inmiddels eten wij allebei geen muesli/cruesli meer uit een pak! Daarom heb ik wat extra tips toegevoegd:

- door havermout met havervlokken te mengen krijgt de granola wat meer "bite"
- agavestroop is wat dunner dan honing en kun je dus makkelijker door de granola mengen

Ook lekker:

- ongezouten amandelen i.p.v notenmix
- koek & speculaaskruiden i.p.v kaneel
- gedroogde bananen, in stukjes breken en meebakken
- rozijnen en/of cranberries, na het bakken toevoegen. Die van de Aldi vind ik het lekkerst omdat ze lekker sappig zijn, ook de rest van het gedroogde fruit haal ik daar graag :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten