woensdag 12 maart 2014

Gebakken aardappeltjes uit de oven

Hoewel ik het zelf best lekker vind maak ik mijn meiden niet zo blij met gekookte aardappelen na een lange schooldag, daarom eten wij vaak gebakken aardappelen. Ik gebruik hiervoor wel altijd verse aardappelen die ik eerst even voorkook en dan gewoon in een koekenpan met boter en een scheutje olie opbak.

Voor de afwisseling vind ik het ook wel eens lekker om ze in de oven krokant te bakken met olijfolie en kruiden. Inmiddels zijn wij ook in het bezit van een airfryer, hierin gaat het bakken een heel stuk sneller. Daarom vind je hier nu naast de oventijd en temperatuur ook de ook de bereidingswijze voor de airfryer :)



Wat heb je nodig?

Voor 4 personen, bijgerecht

- 1 kilo aardappelen
- olijfolie voor bakken en braden
- kruiden naar smaak


Hoe maak je het?

Schil de aardappelen en snij ze in blokjes/schijfjes van ongeveer 2 cm, dit hoeft niet zo heel precies te gebeuren. Kook de aardappeltjes in 5 minuten beetgaar, niet langer want dan vallen ze tijdens het bakken uit elkaar.

Oven:

Verwarm de oven voor op 200 graden (hetelucht) en vet een ovenschaal in met wat olijfolie.Verdeel de aardappeltjes over de schaal en strooi er de kruiden naar smaak overheen. Besprenkel ze met nog wat olijfolie en schep alles even om. Bak ze in ongeveer 30-40 minuten goudbruin. Om de aardappeltjes gelijkmatig krokant te krijgen kun je ze tussendoor het beste een keer omscheppen.

Airfryer:

Verwarm de airfryer voor op 180 graden. Schud de voorgekookte aardappeltjes om met kruiden naar smaak en 1 eetlepel olijfolie en verdeel ze over het mandje, in de XL versie past dit met gemak. Bak ze in ongeveer 12 minuten goudbruin, schud ze tussendoor een keer om om de aardappeltjes gelijkmatig krokant te krijgen.



Tips:

- Het is ook erg lekker om aardappeltjes (b.v krieltjes) met schil te gebruiken, dit geeft nog meer smaak!

- In plaats van kruiden kun je bijvoorbeeld ook kerrie- of paprikapoeder gebruiken

- Bekijk hier nog meer Airfryer baktijden van verschillende aardappelproducten


10 opmerkingen:

  1. Ik heb je blog net ontdekt.....leuk dat je ook een Airfryer hebt.Wij hebben er ook eentje....nog niet zo lang. Dus zijn nog aan het proberen hoe hem het best te gebruiken.

    Groetjes Thea

    Doortjes Moestuin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je mijn blog hebt ontdekt :) Wij hebben de airfryer ook nog niet zo lang en zijn dus ook nog dingen aan het uitproberen. Ik hoop over een tijdje nog meer lekkere recepten te kunnen plaatsen ;)

      Groetjes Barbara

      Verwijderen
  2. Sinds zaterdag in bezit van Airfryer, want wilde zelf wel eens kroketten maken, maar geen zin in frituurpan. Ben totnutoe enthousiast. Had nog restant voorverpakte (voorgekookte?) stamppot aardappelen. Deze in blokjes gesneden, vermengd met kruiden en lepel olie en volgens jouw aanwijzingen gebakken (wel iets korter, maar ook maar weinig piepers; voor 2 pers.). Heerlijk!. Aan te bevelen: voorverpakte, geschilde STAMPPOTaardappels.
    Groepjes, Mijnthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen dat het gelukt is! Kroketten vinden wij nog niet zo'n succes uit de airfryer maar verder ook nog steeds enthousiast :)

      Verwijderen
  3. Hier maakt de Airfryer ook sinds een paar dagen de dienst uit en we proberen alles een beetje uit.
    Gebakken aardappeltjes zijn best lekker en een goed idee voor vandaag. Bedankt voor het receptje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. gekookte aardappelen lukt mij niet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook een Airfryer Zelf gemaakte frieten gaan ook heel goed bijna op de zelfde manier als gebakken aardappelen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hallo beste mensen ,,ik ben de 80 gepasseerd en vindt de airfryer geweldig , kroketten doe ik eerst ,twee min. op 160gr. dan vier of vijf min. op 180 , heerlijk croquant en zeer heet binnen in , wel oven of airf. kroketten,,probeer maar , wat mij nog niet goed lukt ,,,een biefstukje , haha , die neem ik niet zo vaak

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb een rollade 500gr in de arifryer gedaan kip rollade 180gr 45min heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen