vrijdag 11 maart 2016

Bloemkool uit de oven

Onlangs kwam mijn dochter met het idee om eens een ovenvariant van bloemkool te maken met kaas, ik vind het altijd wel leuk als ze met me meedenken dus voerde ik haar idee uit wat erg lekker was. Je kunt er zelf bijvoorbeeld nog wat ham door doen, of je maakt er meteen een complete maaltijd van door er ook voorgekookte aardappeltjes aan toe te voegen :)



Wat heb je nodig?

Voor 4 personen, bijgerecht

- 1 bloemkool
- 3-4 bosuitjes, in dunne ringetjes
- paar lepels crème fraîche
- handvol geraspte kaas
- versgemalen peper & zout


Hoe maak je het?

Kook de bloemkoolroosjes met een beetje zout beetgaar en giet ze goed af. Roer er dan een paar lepels crème fraîche doorheen en schep de bosuitjes erdoor, breng op smaak met versgemalen peper en eventueel nog wat kruiden naar smaak.

Schep het mengsel in een ovenschaal en strooi de geraspte kaas er overheen. Zet de schaal ongeveer een kwartiertje in een voorverwarmde (hetelucht)oven van 200 graden tot de kaas gesmolten is en begint te verkleuren.


Inmiddels heb ik dit recept al vaak gemaakt, ook met voorgekookte aardappeltjes erbij (ongeveer 800 gram). Ik schep dan de aardappeltjes en bloemkool om en om in een ovenschaal en gebruik kookroom i.p.v creme fraiche (ongeveer 150 ml.).

De bosuitjes meng ik in een kommetje door de kookroom heen samen met wat peper & zout en peterselie, dit giet ik over de bloemkoolschotel. Dan strooi ik de geraspte kaas er over, de oventijd en temperatuur blijven hetzelfde.

Ik maak de schotel zelf meestal zonder ham maar met een beetje extra kaas of een kaasschnitzel erbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten