dinsdag 24 november 2015

Foodblogswap november - Hasselback aardappelen

Zo'n beetje elke foodblogger heeft de hasselback aardappel allaaaaang gemaakt, ik had het dus nog nooit gedaan...

...aldus Rozemarijn van de blog Eten met Roos die ik deze maand aangewezen kreeg om van te koken voor de foodblogswap. Ik had het ook nog nooit gedaan dus besloot ik me er nu eindelijk maar eens aan te wagen want ik vind ze er altijd zo feestelijk uitzien! Maar zouden ze ook lekker smaken?


Wat heb je nodig?

Per persoon, bijgerecht

- 1 of 2 kleine (vastkokende) aardappels
- olijfolie voor bakken en braden
- versgemalen peper & zeezout
- paprikapoeder of kruiden naar smaak

En voor de liefhebber: wat dunne plakjes knoflook om tussen de aardappelschijfjes te steken tijdens het bakken.


Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 200 graden. Was de aardappelen grondig want de schil eet je ook gewoon mee op. Snij de aardappelen voorzichtig in, in dunne plakjes van maximaal een halve centimeter. Snij deze niet helemaal door want het moet aan elkaar vast blijven zitten!


Omdat ik wat grotere aardappelen gebruikte heb ik ze na het insnijden eerst 5 minuten voorgekookt. Leg dan de aardappelen in een ovenschaal en besmeer ze royaal met olijfolie. Maal er peper en zout boven en bestrooi ze met kruiden naar smaak, op verzoek van mijn dochter gebruikte ik hiervoor paprikapoeder.


Zet de aardappelen in de oven, hoelang het duurt voor ze gaar zijn hangt af van de grootte. Kijk na 30 minuten hoever ze gaar zijn en herhaal dit steeds na 5-10 minuten. Bij mij duurde het ondanks het voorkoken toch nog ruim 45 minuten. Zonder ze voor te koken kan het zelfs 50-60 minuten duren. Ik zette ze tussendoor al even op de eindfoto omdat het buiten inmiddels donker begon te worden ;)


Na al het werk wat ik in deze hasselbacks had gestoken viel de smaak helaas toch een beetje tegen, dit lag niet aan het recept maar aan de grootte en/of de kwaliteit van mijn aardappelen. Ze zagen er wel prachtig uit en alleen al daarom zou ik ze best nog eens opnieuw willen maken!


Inmiddels heb ik dit recept opnieuw gemaakt maar dan met de airfryer, klik hier voor mijn versie van deze aardappelen in dit kleine heteluchtoventje ;)

4 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit! Echt een recept voor feestdagen. Goed idee voor de Kerst, misschien dat ik dat wel doe. En ik heb het ook nog nooit gemaakt ;-)

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zou ik het van te voren wel een keer uitproberen want ik vond het nog niet zo makkelijk maar feestelijk zijn zeker!

      Verwijderen
  2. ik ook nog nooit hoor :P
    misschien juist wel omdat iedereen die al heeft gemaakt
    ze zien er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen