vrijdag 26 juni 2015

Foodblogswap juni - Sushisalade met zalm en surimi

De maand is weer bijna voorbij dus het is weer tijd voor de foodblogswap. Deze keer mocht ik koken van de blog My happy kitchen van Annemarie en ik koos voor de sushisalade, dit om twee redenen: Ik hou van sushi maar zelf rollen daar heb ik geen geduld voor en ik vond het een leuke afwisseling op de rijstsalade die ik vaak op verzoek van mijn meiden maak, deze zouden ze vast ook lekker vinden. Ik heb de salade aangevuld met een paar extra ingrediënten om er wat meer een maaltijdsalade van te maken ;)



Wat heb je nodig?

Voor 4 personen:

- 200 gram sushirijst
- 2 eetlepels rijstazijn
- 1 theelepel suiker
- snuf zout

- 1 bakje zalmsnippers (150 gram)
- 8-10 surimisticks, in plakjes
- halve komkommer, in blokjes
- 4 bosuien, in ringetjes
- 1 of 2 avocado's, in blokjes
- 2 of 3 flinke eetlepels mayonaise
- 1 of 2 eetlepels sesamzaadjes, geroosterd in een droge koekenpan
- sojasaus/ketjap

En optioneel: 1 of 2 norivellen (in stukjes geknipt/gescheurd), wasabi en geraspte gember.


Hoe maak je het?

Kook de sushirijst volgens de aanwijzingen op de verpakking, dit kost meestal wat meer tijd dan gewone rijst koken dus begin hier op tijd mee. Breng de rijst op smaak met 2 eetlepels rijstazijn, een theelepel suiker en een flinke snuf zout en laat hem afkoelen.

Meng de rijst met de vis en de groenten voorzichtig door elkaar en voeg ook de mayonaise toe, dit maakt het mengen iets makkelijker en de salade wat minder droog en plakkerig. Voeg tenslotte de stukjes nori toe als je die gebruikt (ik vind het zelf altijd een beetje taai spul) en strooi de sesamzaadjes over de salade.


Serveer de salade met sojasaus/ketjap en eventueel ook wat wasabi en geraspte gember. Omdat wij hem als maaltijdsalade hebben gegeten serveerde ik er ook nog een stokbrood bij. Binnen no time was de schaal tot de laatse rijstkorrel leeg, voor herhaling vatbaar dus!


Jody van de blog Ongewoon Lekker kookte van mijn blog en maakte heerlijke quesadilla's met kip :)

1 opmerking:

  1. Mmm, blijft ook een van mijn favorieten. Ik heb een keer ergens gelezen dat je de norivellen ook even kort kunt 'roosteren' boven je fornuisvuur, ze zijn dan minder taai. Nooit geprobeerd maar wil het nog wel een keer doen.

    BeantwoordenVerwijderen