zondag 3 januari 2016

Cranberrycompote

Overal om mij heen hoor en zie ik dat men blij is dat de feestdagen weer voorbij zijn, gelukkig maar want dan ben ik tenminste niet de enige. Hoe gezellig het ook allemaal is er gaat voor mij niets boven een opgeruimd huis en een normaal ritme, daar voel ik me nou eenmaal het beste bij. Ondanks dat begin ik het nieuwe jaar tóch met een laatste kerstreceptje want voor je het weet is het weer zover ;)



Wat heb je nodig?

- 250 gram verse cranberry's
- rasp van 1 en sap van 2 sinaasappels
- 75-100 gram suiker (naar smaak)
- merg uit 1 vanillestokje

Je kunt i.p.v vanille ook wat kruidnageltjes en/of een kaneelstokje gebruiken om de compote op smaak te brengen maar dit deed ik al bij de stoofpeertjes die tegelijkertijd op stonden. Over de geur van kerstmis gesproken... dit alles bij elkaar was 'm hoor :)


Hoe maak je het?

Was de cranberry's en de sinaasappel waarvan je de rasp gaat gebruiken. Doe de bessen samen met de rasp, sap en de suiker in een pannetje. Snij het vanillestokje open en schraap het merg er boven het pannetje uit, meng alles even goed door elkaar.

Laat de cranberry's in ongeveer 20 minuten zachtjes kapot koken, roer af en toe door. Op de foto is de compote nog vrij warm en dus meer een saus maar tijdens het afkoelen werd hij dikker en dus echt een compote.

Wij aten dit bij een stukje varkenshaas maar ook op bijvoorbeeld een plakje cake vond ik het lekker. Dan rest mij nog om iedereen een heel gelukkig nieuwjaar te wensen in goede gezondheid, maak er iets moois van!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten