zondag 3 januari 2016

Cranberrycompote

Overal om mij heen hoor en zie ik dat men blij is dat de feestdagen weer voorbij zijn, gelukkig maar want dan ben ik tenminste niet de enige. Hoe gezellig het ook allemaal is er gaat voor mij niets boven een opgeruimd huis en een normaal ritme, daar voel ik me nou eenmaal het beste bij. Ondanks dat begin ik het nieuwe jaar tóch met een laatste kerstreceptje want voor je het weet is het weer zover ;)



Wat heb je nodig?

Voor 1 schaaltje:

- 150 gram verse cranberries
- sap van 1 sinaasappel
- 1 klein kopje water
- 50 gram suiker
- 1 zakje vanillesuiker

Je kunt i.p.v vanillesuiker ook wat kruidnageltjes en/of een kaneelstokje gebruiken om de compote op smaak te brengen maar dit deed ik al bij de stoofpeertjes die tegelijkertijd op stonden. Over de geur van kerstmis gesproken... dit alles bij elkaar was 'm hoor :)


Hoe maak je het?

Was de cranberries en pers de sinaasappel uit. Doe dit samen met het water en de suiker in een pannetje en laat de cranberries in 20 minuten zachtjes kapot koken, roer af en toe even door. Op de foto is de compote nog vrij warm en dus meer een saus maar tijdens het afkoelen werd hij dikker en dus echt een compote.

Wij aten dit bij een stukje varkenshaas van de BBQ maar ook op bijvoorbeeld een plakje cake vond ik het lekker. Het vlees bakken ging, mede dankzij het zachte weer, goed maar het had ook wel een nadeel. Manlief stond namelijk bijna de hele tijd in z'n eentje buiten terwijl de rest gezellig binnen zat te eten, gelukkig vond hij het zelf niet erg ;)


Dan rest mij nog om iedereen een heel gelukkig nieuwjaar te wensen in goede gezondheid, maak er iets moois van!


Foto:Blond Amsterdam

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen