vrijdag 24 november 2017

Focaccia met zeezout en Italiaanse kruiden

Zo nu en dan bak ik zelf brood maar tot nu toe gebruikte ik daarvoor altijd een pakje broodmix. Daar is op zich niks mis mee maar ik vond het nu toch wel tijd worden om zelf aan de slag te gaan met bloem, gist en zout. Ik ging dus op zoek naar een makkelijk recept om mee te beginnen en vond dit in een van mijn kookboeken van Janneke Philippi, ik vertaalde het naar mijn razendsnelle magimix keukenmachine die ik gebruik voor het kneden van het deeg. Ook de topping is naar eigen smaak, kortom 'mijn' focacciarecept is geboren :)



Wat heb je nodig?

Voor een kleine focaccia ( 2 à 3 personen)

- 1 flinke theelepel zout
- 250 gram tarwebloem
- 4 gram gedroogde gist
- 2 eetlepels olijfolie (extra vergine)
- 140 ml. handwarm water

- olijfolie om te bestrijken
- zeezout
- Italiaanse kruiden


Hoe maak je het?

Strooi het zout in de kom met het kneedmes. Zeef er de bloem boven en maak een kuiltje, doe daar de gist in (deze mag het zout niet raken). Voeg langs de rand de olijfolie en het water toe en kneed alles tot een soepel deeg, dit duurt met een magimix ongeveer 1 minuut.

Leg het deeg in een goed met olie ingevette schaal en dek het af met plastic folie. Laat het deeg 1 uur rijzen, de hoeveelheid moet ongeveer verdubbeld zijn.

Leg een bakplaat klaar met bakpapier en vorm daarop van het deeg een langwerpig, plat brood. Druk met je vingertoppen wat kuiltjes in de focaccia en bestrijk hem met olijfolie. Maal er zeezout boven en bestrooi met Italiaanse kruiden.


Laat het brood nogmaals 30 minuten afgedekt rijzen, verwarm halverwege de tijd de oven vast voor op 200 graden. Bak het brood in 20-25 goudbruin en gaar. Lekker bij een kom soep of bij de borrel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten