woensdag 1 november 2017

Citroen-maanzaad koekjes

In de herfst vind ik het altijd leuk om iets lekkers te bakken, gewoon simpele dingen zoals een cake, crumble of koekjes. Geen Heel Holland Bakt niveau dus maar alleen van de heerlijke geur die uit de oven komt word ik al blij. Waar ik ook blij van word is van de combinatie lemon-poppyseed oftewel citroen-maanzaad die ik onlangs ontdekte, heerlijk in een cake of koekjes!



Wat heb je nodig?

- 110 gram (room) boter
- 50 gram (riet) suiker
- 140 gram bloem
- snufje zout
- rasp van een halve citroen
- 1 eetlepel maanzaad

Gebruik voor de rasp bij voorkeur een onbespoten citroen, je kunt een gewone citroen ook even "scrubben" met wat baking soda (zuiveringszout) om hem goed schoon te maken.


Hoe maak je het?

Mix de boter en suiker goed door elkaar tot het een romig mengsel word, voeg dan de bloem, het zout, de citroenrasp en het maanzaad toe en kneed tot een stevig koekdeeg. Ik gebruikte een handmixer met deeghaken om alles goed door elkaar te mengen en heb het deeg daarna verder met de hand tot een bal gekneed.

Maak een rol van het deeg van ongeveer 5 cm. dik en wikkel deze in vershoudfolie, leg het deeg minimaal een uur in de koelkast. Snij de rol dan in plakjes van ongeveer een halve cm. dik en leg ze op een bakplaat met bakpapier, laat er wat ruimte tussen zitten want ze lopen nog een beetje uit. Ik haalde er 16 koekjes uit.

Bak de koekjes in ongeveer 16 minuten in een voorverwarmde oven op 170 graden (hetelucht) gaar en goudbruin. Laat de koekjes afkoelen op een rooster.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten