woensdag 2 september 2015

Frittata met restjes groenten

Zaterdag hadden wij een gezellige BBQ, samen met mijn zwager, schoonzus en hun 3 kids, om de vakantie af te sluiten en ik had hierbij de mooie taak op me genomen om de salade's en vispakketjes te maken. Ik had hiervoor echter iets té enthousiast groenten ingeslagen en daar was dus nog heel veel van over.

Door mijn overvolle groentela kwam ik op het idee om eens een frittata te maken, een wat dikkere Italiaanse variant op de omelet, want dat is een ideaal gerecht om restjes in te verwerken. Ik bakte er stokbrood bij en maakte een kleine ijsbergsalade als bijgerechtje (was ook allemaal nog overgebleven) en we hadden weer een heerlijk maaltje :)



Wat heb je nodig?

Voor 2 personen, hoofdgerecht

- restjes fijngesneden groenten, ik gebruikte de overgebleven Italiaanse roerbakmix van de vispakketjes aangevuld met 2 bosuien en een puntpaprika. Dit was bij elkaar 300 gram.

- 4  (grote) eieren
- kruiden naar smaak
- handje geraspte kaas
- peper & zout

De geraspte kaas was ook een restje, zo was dat ook meteen mee op. Heb je nog een aangebroken potje crème fraîche staan of wat kookroom over? Kluts dit dan ook gerust door het eiermengsel heen!


Hoe maak je het?

Verhit wat boter of olie in een koekenpan met een dikke bodem en bak hierin de fijngesneden groenten zachtjes aan.


Kluts in een kom de eieren, kruiden, geraspte kaas en peper & zout door elkaar, wees niet te zuinig met de kruiden en het peper en zout anders heeft de frittata te weinig smaak. Giet dit mengsel over de groenten en laat de frittata heel zachtjes garen tot de bovenkant mooi droog is, dit duurt ongeveer 10-15 minuten.



Vaak word een frittata ook nog omgedraaid maar dat durfde ik niet zo goed, hij zag er zo mooi uit en ik was bang dat hij dan uit elkaar zou vallen. Als je een koekenpan hebt die ook geschikt is voor de oven zou je hem ook daarin kunnen afbakken maar zo op het fornuis ging het ook goed.

Ook de verhouding tussen de hoeveelheid groenten en ei was lekker, kortom een gerecht dat ik voor herhaling vatbaar vind als ik weer eens íets te enthousiast boodschappen heb gedaan ;)

2 opmerkingen:

  1. Lekkerrrrr!!

    Heerlijke dingen heb je op FB en hier staan!
    Ik volg je trouw en haal veel inspiratie uit jou!
    THNX,

    Sebo Hilberts

    BeantwoordenVerwijderen