maandag 31 maart 2014

Zoete aardappelfriet

Zoete aardappelen; misschien zie je ze ook wel eens in de supermarkt liggen maar weet je niet goed wat je er van moet maken. Ik maakte er al eens een lekker soepje van en deze keer heb ik er gezonde friet van gemaakt. Tijdens het zoeken naar hoe ik dit precies moest doen kwam ik verschillende manieren, oventijden en temperaturen tegen dus ik heb van al die informatie maar zo'n beetje het gemiddelde genomen ;)

Inmiddels zijn wij ook in het bezit van een airfryer, hierin gaat het bakken een heel stuk sneller. Daarom vind je hier nu naast de oventijd en temperatuur ook de bereidingswijze voor de airfryer :)



Wat heb je nodig?

Per 1 à 2 personen, bijgerecht

- 1 middelgrote zoete aardappel
- 1 eetlepel olijfolie
- 1 theelepel paprikapoeder
- peper & zout


Hoe maak je het?

Was de zoete aardappelen grondig en snij eventuele slechte stukjes weg. Snij de aardappelen in frieten van 1 centimeter en leg ze minimaal een half uur in koud water, hierdoor zouden ze krokanter moeten worden maar in de praktijk vind ik dit toch altijd wat tegenvallen. Dep de frieten droog en meng ze in een kom met de olijfolie, het paprikapoeder en peper & zout naar smaak.

Oven:

Verwarm de oven voor op 200 graden (hetelucht). Leg de frieten, naast elkaar met wat ruimte ertussen, op een bakplaat met bakpapier. Bak ze in 30 minuten gaar en bruin. Keer de frieten halverwege de tijd om zodat ze aan alle kanten gebakken worden.


Airfryer:

Verwarm de airfryer voor op 190 graden. Verdeel de frieten over het mandje en bak ze in ongeveer 12 minuten gaar en bruin. Schud de frieten halverwege de tijd een keer om zodat ze aan alle kanten gebakken worden.



Je kunt zoete aardappelfriet op dezelfde manier eten als gewone friet, met bijvoorbeeld een salade en een stukje vlees of vis erbij en natuurlijk een lekker kloddertje mayo. De smaak van deze friet is echter niet te vergelijken met die van gewone friet, zoete aardappel is een groente en veel zachter van structuur dan gewone aardappelen. Hoewel ik het erg lekker vind mis ik toch altijd een beetje het krokante en hartige van gewone frietjes ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten