vrijdag 3 maart 2017

Restafval verminderen en afval voorkomen

Sinds wij vorig jaar duurzamer zijn gaan leven zijn wij ons afval nóg beter gaan scheiden dan we al deden... en met resultaat :)

In de gemeente waarin wij wonen betalen we een vast bedrag per lediging van de kliko's en daarnaast betalen we per kilo restafval. Toen we hiervan onlangs het overzicht van 2016 ontvingen was ik dan ook blij verrast toen ik zag dat ons restafval al met de helft is verminderd!! Mijn inspanningen zijn dus niet voor niets geweest en daarom wil ik je graag vertellen hoe ik het heb aangepakt.



Wat we t/m 2015 al deden was GFT afval, papier, glas, blik en later ook plastic apart houden. Ook lege batterijen e.d leverden we altijd netjes in. Sinds 2016 mogen er bij ons ook drankenkartons bij het plastic afval dus dat is al een eerste vermindering van het restafval.

Zelf ben ik sinds vorig jaar ook textiel apart gaan houden en ik denk dat dat de meeste vruchten heeft afgeworpen. Nog goede spullen gaf ik altijd al door maar alles wat versleten was verdween gewoon in de kliko (schaam schaam). Nu spaar ik het op en ik sta er soms echt van te kijken hoe snel ik weer een zak vol heb met kapotte sokken, panty's, ondergoed en overige kleding maar ook huishoudtextiel. 

Textielafval kun je bij ons inleveren op de milieustraat maar ik breng ook vaak een zak naar de H&M, daar krijg je er een kortingsbon van 15% voor terug. Ik schreef hier al eerder over in deze blogpost (klik) maar omdat ik merk dat veel mensen dit helemaal niet weten en ze blij zijn met de tip zeg ik het nog maar eens. 

Overige spullen die weg mogen proberen we ook zoveel mogelijk een tweede leven te geven, door ze b.v te hergebruiken, naar een kringloopwinkel te brengen of in te leveren voor recycling. Ook zijn we minder spullen gaan kopen die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben en ik denk dat dat ook nog wel zijn vruchten af gaat werpen want wat je nu niet hebt word later ook geen afval ;)




Hoewel ik dus al blij ben met de helft minder restafval in één jaar tijd en we nu met 5 ledigingen ruim onder het gemiddelde van onze gemeente zitten ga ik proberen om dit jaar nog 'n kliko minder te vullen. Niet voor die paar euro die we daar mee verdienen maar omdat ik één kliko per gezinslid een leuke uitdaging vind. En omdat ieder klein stapje naar een beter milieu er een is!


Maar hoe goed het verwerken van afval in Nederland ook is geregeld, afval voorkomen is natuurlijk altijd beter. Daarom nog wat tips die makkelijk toepasbaar zijn en waarmee je je afvalberg al een stuk kleiner maakt:


- Met een Nee-Ja sticker op je brievenbus krijg je geen reclamefolders meer, hiermee bespaar je zo'n 32 kilo papier per jaar.

- Koop geen flesjes mineraalwater maar vul zelf een herbruikbare fles met kraanwater, hiermee bespaar je een hoop plastic afval.

- Neem je eigen boodschappentas mee en hergebruik plastic tasjes, ook plastic broodzakken gaan bij ons nog een ronde mee door ze simpelweg te gebruiken als boterhamzakje ;)

- Voorkom voedselverspilling door eerst goed te kijken wat je nog in huis hebt, daar niet meer bij te kopen dan nodig is en op de houdbaarheidsdata te letten.

- Probeer kapotte spullen eerst te repareren voor je ze weg doet, als je hier zelf niet zo handig in bent kijk dan eens of er een Repair Cafe bij jou in de buurt is.

- Probeer spullen die je maar heel weinig nodig hebt te lenen van elkaar.


Kijk voor nog meer tips en informatie over afval verminderen op milieucentraal.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen