dinsdag 1 november 2016

Perenslofjes

Zoals beloofd in mijn blogje over appels en peren een bakrecept met slechts 3 ingrediënten....

Appelslofjes maakte ik eerder al en nu is het de beurt aan de peren versie. Het idee voor deze 'perentaartjes' komt uit het magazine van de Jumbo, ik voegde er zelf nog wat appelstroop aan toe ;)



Wat heb je nodig?

Voor 4 stuks:

- 4 plakjes bladerdeeg
- 2 (conference) handperen, rijp maar niet té zacht
- appelstroop


Hoe maak je het?

Verwarm de (hetelucht) oven voor op 200 graden en leg een bakplaat/rooster klaar met bakpapier. 

Schil de peren, snij ze doormidden en verwijder voorzichtig de klokhuizen maar laat de steeltjes zitten. Prik met een vork wat gaatjes in het bladerdeeg en verdeel een klein theelepeltje appelstroop over het midden van elk plakje. Leg de halve peren erop en snij het bladerdeeg in de vorm van de peer, laat een rand van ongeveer 1 cm. over die je een beetje naar binnen kunt vouwen. Snij blaadjes uit de restjes deeg en maak inkepingen in de peren.


Je kunt de blaadjes en het deeg rondom de peren eventueel nog bestrijken met een losgekopt eitje voor wat meer glans. Bak de perentaartjes in ongeveer 20 minuten goudbruin en gaar.


De appelstroop vond ik er verrassend lekker bij smaken maar maakte het taartje wel erg zoet, hij was er zoals je op de foto ziet ook wat uitgelopen dus een klein beetje is echt genoeg. Doordat ik tegenwoodig minder suiker gebruik in bakrecepten (en verder ook met mate zoetigheid eet) is mijn smaak echt veranderd, ik vind nu al snel iets té zoet. Manlief had er echter totaal geen moeite mee en hapte zijn taartje in no time weg!

3 opmerkingen: