woensdag 19 oktober 2016

Speculaasjes bakken met een plankje

Nog een recept voor koekjes alleen deze keer zijn ze minder gezond dan de havermoutkoekjes die ik de vorige keer bakte. Maar speculaasjes horen voor ons nou eenmaal bij de herfst, alleen al door de heerlijke geur die uit de oven komt tijdens het bakken. En in de vorm van deze grappige poppetjes word ik er nog blijer van, vooral als ze de eerste keer meteen ook al goed lukken :)



Wat heb je nodig?

- 250 gram bloem
- 100 gram donkere basterdsuiker
- 1 theelepel baking soda
- 2 theelepels koek en speculaaskruiden
- 150 gram koude (room)boter in blokjes
- 4 eetlepels melk
- speculaasplankje


Hoe maak je het?

Het deeg:

Meng eerst de bloem, basterdsuiker, baking soda en speculaaskruiden door elkaar in een kom. Voeg dan de boter en melk toe en kneed alles tot een soepel deeg. Laat het deeg een paar uur opstijven in de koelkast.

De koekjes:

1 - Strooi een beetje bloem op het plankje en verdeel dit met een kwastje.

2 - Neem een stukje deeg en vorm dit vast een beetje voor, druk het dan in het vormpje.

3 - Snij het overtollige deeg weg met een mes.

4 - Keer dan het plankje om, klop het speculaasje uit de plank.


Herhaal dit proces bij elk speculaasje en ja, je bent dus wel even bezig. Zorg dat de speculaasje elkaar niet raken als je ze op de bakplaat legt.


Bak de speculaasjes ongeveer 15 minuten in een voorverwarmde (hetelucht) oven op 170 graden. Laat de koekjes afkoelen op een rooster.


Een koekje waar je dus wat meer tijd en geduld voor moet hebben maar ik vond het erg leuk om ze te maken en gelukkig smaakten ze na al dat werk ook goed!


Het plankje en het recept zijn beide afkomstig van Dille en Kamille. Toen ik het deeg had gemaakt vond ik het best veel voor zo'n klein plankje, ik heb daarom maar de helft gebruikt en haalde daar 23 koekjes uit. De andere helft van het deeg heb ik goed verpakt in de vriezer gestopt voor de volgende keer. Ook gebruikte ik weer wat minder suiker dan gebruikelijk ;)


Ook zonder plankje kun je speculaasjes bakken, rol het deeg dan uit en maak figuurtjes met een uitsteekvorm.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb toevallig dit weekend nog met de speculaasplankjes in handen gestaan. Ze zijn goed gelukt bij jou zeg! Het is maar goed dat je niet al het deeg had gebakken, anders kwam je echt om in de koekjes haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hadden ze hier niet erg gevonden hoor, de koekjes verdwenen als sneeuw voor de zon ;)

      Verwijderen