woensdag 8 juni 2016

Zelf deodorant maken

Maizena onder je oksels? Ik moest er in het begin een beetje om lachen maar nieuwsgierig als ik ben wilde ik het toch eens proberen en ik moet zeggen, deze deo werkt supergoed! Vooral nu de temperaturen al aardig oplopen houd hij me langer fris dan de natuurlijkere deoroller waar ik eerder al op overgestapt was.



Als je op internet zoekt naar zelfgemaakte deodorant dan kom je steeds dezelfde 3 ingrediënten tegen namelijk kokosolie, baking soda en maizena. De verhoudingen zijn wisselend en ook niet iedereen kan even goed tegen de baking soda, het is dus een kwestie van uitproberen. Dat deed ik ook en zo kwam ik tot het volgende 'recept':

- 4 eetlepels kokosolie
- 2 eetlepels baking soda
- 1 eetlepel maizena
- 1/2 eetlepel glycerine
- 10 druppels etherische olie, geur naar wens (ik gebruikte sinaasappel)

Zoals je ziet is kokosolie een belangrijk onderdeel, dit werkt dan ook anti- bacterieel (de veroorzakers van zweetgeur!) De glycerine maakt de deo wat smeuïger en de etherische olie heb ik later nog toegevoegd voor de lekkere geur want die miste ik een beetje. Beide zijn voor de werking van de deodorant dus niet noodzakelijk.



Hoe ga je te werk?

Meng eerst de droge ingrediënten in een bakje door elkaar. Zorg dat de kokosolie zacht genoeg is zodat je hem kunt mengen, zet de pot bijvoorbeeld even in de zon of op de verwarming (niet helemaal vloeibaar laten worden!).

Voeg de zachte kokosolie, glycerine en de etherische olie toe en roer alles goed door elkaar tot een glad papje. Schep dit in een afsluitbaar potje en laat de deo eerst even 'opstijven' voor gebruik.

Bewaar de deodorant bij hoge temperaturen op een koele plek, desnoods in de koelkast. Hierdoor word de deo wel hard maar maar hij smelt vanzelf als hij in aanraking komt met de huid. 

Pas ook op met witte kleding, bij mij zorgde de etherische olie voor gele vlekken in mijn t-shirt die er in de was gelukkig ook weer gewoon uit gingen.


Deze paar nadelen wegen voor mij niet op tegen het voordeel van een puur natuurlijke en dus gezonde deodorant. Mijn roller (Sanex Zero% zonder aluminium en parabenen) hou ik ook nog gewoon bij de hand want soms is die nou eenmaal wat makkelijker in gebruik ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten