zaterdag 11 juni 2016

Broccolistronk weggooien... of niet?

Wij eten regelmatig broccoli maar het was nog nooit in me opgekomen om dan de stronk ook te gebruiken, best raar eigenlijk want als je bijvoorbeeld een zak roerbakgroenten koopt dan zitten daar vaak ook gewoon stukjes van de stronk doorheen (net zoals het donkere stuk van prei wat ik ook nooit gebruik).

Deze keer hield ik na het koken een flink stuk stronk over, de helft van het totale gewicht van de broccoli, en opeens vond ik het zonde om dit zomaar weg te gooien. Het is tenslotte ook de helft van het geld wat je ervoor betaald hebt wat je in de in de gft-bak kiept, tijd voor een experimentje dus!


Toegegeven, zo'n stronk ziet er nou niet bepaald aantrekkelijk uit maar daar liet ik me niet door tegenhouden om er de volgende dag een lunchsoepje van te maken. Als aanvulling deed ik er aardappel en ui bij (zie Groentesoepen maken met restjes) staafmixer erop en je ziet er niks meer van :)


Wat heb je nodig?

Voor 2 grote kommen:

- 1 flinke broccolistronk, die van mij woog 250 gram
- 1 aardappel
- 1 ui
- 1 theelepel kerriepoeder
- 500 ml. groentebouillon (Zonnatura)
- scheutje kookroom en/of een lepeltje crème fraîche 
- peper en zout


Hoe maak je het?

Verwijder de houtachtige onderkant en andere lelijke plekjes (indien nodig de hele schil) van de stronk , was hem en snij in blokjes van ongeveer 1 cm. Schil de aardappel en snij deze ook in kleine blokjes, pel en snipper de ui grof.

Smelt een beetje boter in een soeppan en fruit hierin de ui met het kerriepoeder. Voeg dan de aardappel- en broccoliblokjes toe en de bouillon en laat de soep zo'n 15 minuten zachtjes koken.


Pureer de soep met een staafmixer en maak hem af met de kookroom, peper en zout. Ik deed er in de kom nog een lepeltje crème fraîche bij omdat ik dit toevallig ook open had staan maar één van de twee is ook voldoende hoor ;)



Voortaan word de stronk hier nu niet meer weggegooid en dat zeg ik niet uit zuinigheid maar omdat hij gewoon heel erg lekker bleek te zijn en dus prima bruikbaar!

Als ik de volgende keer bijvoorbeeld weer een normale pan broccolisoep maak dan gaat de stronk er ook gewoon in blokjes bij (net zoals het donkere stuk van de prei) maar deze versie vind ik ook voor herhaling vatbaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen