woensdag 4 mei 2016

Vegetarische chili

Ohhh wat ben ik blij met m'n Le Creuset pan! Ik heb er lang over nagedacht (want duur) maar ik heb er echt nog geen seconde spijt van gehad behalve misschien van het feit dat ik zo lang heb gewacht want dat had me een aantal versleten pannen kunnen besparen.

Ik gebruik de pan een paar keer per week want ik maak er van alles in klaar zoals vlees, nasi en pastasaus. Het lijkt ook wel of alles nu veel lekkerder smaakt zelfs een simpele Mexicaanse chili zonder vlees, een geslaagd vegetarisch gerechtje vonden wij :)




En met wij bedoel ik niet onze meiden want die zijn het er nog niet helemaal mee eens dat we minder vaak vlees eten. Deze keer aten ze niet thuis dus ik zag mijn kans schoon om een vega recept uit te proberen, ik liet me hiervoor inspireren door het boek van de Groene Meisjes ;)


Wat heb je nodig?

Voor 2 personen, hoofdgerecht

- 1 ui
- 1 (kleine) rode paprika
- 1 pot kidneybonen
- 1 klein potje mais
- 1 blik tomatenblokjes (Bio+)
- peper & zout
- (Mexicaanse) kruiden naar smaak, ik gebruikte o.a gerookt paprikapoeder en chilivlokken

En voor de liefhebbers: 1 of 2 teentjes knoflook


Hoe maak je het?

Snipper de ui en snij de paprika in blokjes. Fruit de ui een paar minuten zachtjes en voeg dan de paprikablokjes toe, bak deze even mee. Voeg dan de uitgelekte kidneybonen en mais toe en het hele blik tomatenblokjes, meng alles goed door elkaar en laat 10 minuten pruttelen.

Breng de chili op smaak met peper & zout, het paprikapoeder en de chilivlokken. Hiermee kun je de chili zo pittig maken als je wil, proef tussendoor. Zelf voegde ik ook nog een snufje gemalen koriander en wat basilicum toe, ik vind kruiden altijd heel persoonlijk dus voeg vooral toe wat je zelf lekker vind.


Wij aten deze chili met zilvervliesrijst en tortillachips en hebben met z'n tweetjes de hele pan leeg gesmikkeld! Het is ook leuk en lekker om voor het serveren nog wat dotjes zure room tussen de tortillachipjes te scheppen.


Gerookt paprikapoeder (pimentón) is te koop in mooie blikjes bij de AH in de smaken mild en pittig. Het is veel intenser van smaak dan gewoon paprikapoeder dus een halve theelepel op een gerecht voor 2 personen is al voldoende. Chilivlokken (pul biber) vind je bij de Turkse supermarkt ook in een milde en pittige variant.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen