zondag 29 mei 2016

Spinaziequiche met feta

Deze heerlijke voorjaars quiche vond ik in het Boodschappen magazine van deze maand. Nu ik regelmatig vegetarisch probeer te koken kwam dit recept als geroepen, met een frisse salade erbij hadden wij er namelijk een goede maaltijd aan. De meiden hebben hem voor een volgende keer alvast met geitenkaas besteld wat mij ook erg lekker lijkt :)



Wat heb je nodig?

- 1 rol vers bladerdeeg (Tante Fanny)
- 2 eetlepels paneermeel
- 1 flinke ui
- 450 gram gesneden bladspinazie uit de diepvries of 900 gram verse panklare spinazie
- 125 gram feta
- 4 (biologische) eieren
- 200 ml. kookroom
- 1 flinke theelepel Italiaanse kruiden
- peper & zout
- quichevorm of een springvorm van 24-26 cm. doorsnede

Ik gebruikte zelf diepvriesspinazie (Bio+) omdat ik dat wat makkelijker te verwerken vind dan zo'n enorme berg verse spinazie ;)


Hoe maak je het?

Vet de quichevorm in en bekleed hem met het deeg. Prik met een vork wat gaatjes in de deegbodem en bestrooi met een dun laagje paneermeel. Verwarm de (hetelucht) oven voor op 200 graden.

Snipper de ui en fruit deze een paar minuten zachtjes zonder te kleuren. Schep de spinazie erdoor tot deze ontdooid (of geslonken) is. Giet de spinazie af in een zeef en druk het vocht er zoveel mogelijk uit.

Leg de feta klaar en klop alvast de eieren los met de kookroom, kruiden en royaal peper & zout zodat de hartige taart niet te flauw word. Verdeel nu eerst de spinazie over de deegbodem...


verkruimel dan de feta er overheen...


en giet tenslotte het eimengsel over de taart.



Bak de taart in het midden van de oven in ongeveer 30 minuten goudbruin en gaar. Als hij te donker dreigt te worden kun je hem wat lager in de oven zetten en/of de temperatuur wat verlagen.

Italiaanse kruiden meng ik altijd zelf door elkaar naar eigen smaak, klik hier voor het recept. De liefhebbers van knoflook kunnen hiervan zelf nog twee teentjes aan deze hartige taart toevoegen ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten