maandag 28 maart 2016

Bewustere keuzes en mijn voedselafdruk

Ik heb tijdens het bloggen al een aantal keer de woorden 'bewustere keuzes' gebruikt maar welke keuzes maak ik tegenwoordig dan?

In deze blog vertel ik wat meer over mijn persoonlijke zoektocht naar een gezonder en groener leven op het gebied van eten en koken en probeer ik meteen wat tips mee te geven. Ook deed ik de voedselafdruk test om te kijken of ik al op de goede weg zit...



Beter letten op E-nummers:

Door het koken zonder pakjes en zakjes ben ik ook beter gaan letten op E-nummers en andere toevoegingen in producten, een hele speurtocht maar gaandeweg heb ik al veel alternatieven gevonden. Gewoon een kwestie van etiketten lezen en het is simpel gezegd zo dat als de ingrediëntenlijst meer lijkt op scheikunde dan op voedsel... niet kopen!

Tip: 'E-Nummers' is een handige app voor informatie over e-nummers en het snel opzoeken of een stof goed of slecht is


Vaker kiezen voor biologisch:

Een logisch vervolg is dat ik vaker kies voor biologische producten, deze zijn in de supermarkt gelukkig steeds beter verkrijgbaar, Aldi heeft bijvoorbeeld een uitgebreid assortiment maar ook het merk Bio+ zie ik steeds vaker opduiken en is niet zo duur.



Verse biologische groenten en fruit vind ik te prijzig maar voor vlees ben ik wel bereid wat meer te betalen. Ik eet liever één dag per week geen vlees dan elke dag goedkoop, dier-onvriendelijk vlees dat vol zit met antibiotica en andere troep.


Voortaan duurzame pannen kopen:

Ook waar ik ons eten in kook en bak heb ik eens onder de loep genomen. De roestvrijstalen (kook) pannenset die we kochten toen we gingen samenwonen gaat sinds die tijd al mee maar daarnaast hebben we al heel wat (goedkope) koeken- en wokpannen met versleten anti-aanbaklagen weggegooid. Daarom hebben we onlangs geïnvesteerd in een goede rvs koekenpan...


... en een gietijzeren Le Creuset. Ik twijfelde tussen ook een goede rvs wok of deze pan en het feit dat je met een Le Creuset veel meer kan dan alleen maar roerbakken gaf de doorslag, bovendien was het liefde op het eerste gezicht toen ik hem zag. Beide pannen zijn naast duurzamer ook nog eens veel gezonder om in te bakken, ik ben blij met ze en hoop dat ze heel wat jaartjes mee gaan!



Tip: laat je goed informeren in een kookwinkel en/of lees reviews op internet voordat je dure pannen aanschaft 


De voedselafdruk test:

Dit is een test die je kunt doen op de site van het voedingscentrum om te kijken hoe je manier van eten en koken het milieu belast. Na het invullen blijk ik momenteel al ruim onder het Nederlandse gemiddelde te zitten maar er zijn nog een aantal verbeterpunten, en die zijn dan grappig genoeg toch vooral op het gebied van groenten en fruit. Mijn zoektocht is dus nog niet ten einde...


2 opmerkingen:

  1. Goed bezig, stapje voor stapje zo doen wij het ook!
    Heb de test opgezocht en ook gedaan. Ik kom op hetzelfde uit als jou. Wel andere punten die ik weer kan verbeteren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen