donderdag 17 september 2015

Mini quiche & Ei muffins uit de airfryer

Zoals beloofd het recept voor de mini quiche met paprika en tomaat die ik laatst uitprobeerde in de airfryer. Ik gebruikte hiervoor gewoon wat ik in huis had en voor de baktijd en temperatuur spiekte ik even bij een quicherecept uit het airfryer receptenboekje. En nu ik toch bezig was met dingetjes uitproberen maakte ik ook nog wat kleine ei muffins in dezelfde smaak, ook superlekker :)



Wat heb je nodig?

Voor 1 persoon, lunchgerechtje

- 1 of 2 plakjes bladerdeeg
- 1 ei
- scheutje kookroom
- 1/4 rode paprika
- paar kleine tomaatjes
- handje geraspte kaas
- peper, zout en wat kruiden naar smaak
- springvorm van 12 cm doorsnede of ander eenpersoons bakvormpje 
- airfryer


Hoe maak je het?

Vet het springvormpje in en bekleed met het bladerdeeg, ik had voor deze maat 2 plakjes nodig maar voor sommige eenpersoons bakvormpjes is één plakje voldoende. Prik met een vork gaatjes in het deeg.

Klop in een kom het ei los met de room. Snij de paprika in blokjes en meng die samen met de kaas door het mengsel. Voeg peper, zout en kruiden naar smaak toe en giet het mengsel in de vorm. Halveer de tomaatjes en leg deze er bovenop.


Verwarm de airfryer voor op 180 graden en bak de quiche in 16 minuten goudbruin en gaar. Ik gebruikte deze keer bladerdeeg orgineel maar dit bleef een beetje vettig/ongaar aan de onderkant. Met hartige taartdeeg vind ik een (mini) quiche persoonlijk nog lekkerder!


Wil je liever helemaal geen deeg gebruiken? Verdeel dan het eiermengsel over 3 ingevette siliconen cakevormpjes, 6 minuten in een voorverwarmde airfryer op 175 graden en smullen maar!



Natuurlijk kun je deze recepten ook gewoon in de (hetelucht) oven maken, de temperatuur is dan voor beide 200 graden. De baktijd voor de mini quiche is 20 minuten en de kleine ei muffins zijn in 15 minuten goudbruin en gaar ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten