woensdag 1 juli 2015

Kookboeken lenen & lezen

Sinds ik ben begonnen met bloggen heb ik er een nieuwe hobby bij... kookboeken lezen! Ik heb er inmiddels al een aantal zelf aangeschaft maar ik leen ze ook regelmatig uit de bibliotheek, dat is voor mij dan ook extra makkelijk want ik werk daar een paar uurtjes per week als vrijwilliger. Tijdens het opruimen gaan ze dus vaak vanzelf door mijn handen of pluk ik ze gewoon van de kar. En voor wie denkt dat je er alleen maar oubollige kookboeken kunt vinden... nou die heeft het mis!
 


Zo heb ik momenteel Bakken met Menno te leen, een boek waarvan ik van mezelf weet dat ik het leuk vind om eens te bekijken en lezen maar dat ik het niet echt ga gebruiken. Net zoals het bakboek van Rutger, de vorige winnaar van Heel Holland Bakt. Het zijn beide prachtige boeken maar ik vind het zonde om ze na het lezen ongebruikt in de boekenkast te zetten, in dit geval is het dus ideaal om ze dan te lenen.


Natuurlijk komt het ook wel eens voor dat ik iets uit een geleend boek maak. Een voorbeeld hiervan is de Appelmoescake uit het boek Appeltaart van Janneke Philippi, een veelbekeken recept op mijn blog. Ook in haar boek Weekendlunch vond ik bloginspiratie want de Kropslasoep met ei is daaruit afkomstig. Vóór mijn werk in de bieb had ik nog nooit van haar had gehoord maar inmiddels ben ik fan van haar recepten :)
 

En dan kan het ook nog gebeuren dat je zóveel wil maken uit een kookboek dat je het liever wel in je eigen boekenkast hebt staan. Dat was bij mij het geval met het Voedselzandloperkookboek van Pauline Weuring, na twee keer lenen besloot ik om het maar gewoon zelf aan te schaffen. Ook als je twijfelt over de aanschaf van een boek kun je het (indien mogelijk) eerst lenen en daarna beslissen of je het de moeite waard vind om te kopen.



Behalve kookboeken vind je ook verschillende kooktijdschriften in de bieb zoals bijvoorbeeld het populaire blad Delicious. De nieuwste nummers kun je, onder het genot van een kopje koffie of thee, lezen in de bieb (ook als je geen lid bent) en de oudere nummers mogen mee naar huis. 


Ook voor bijvoorbeeld dieetboeken en/of boeken over voedingsleer kun je terecht in de bieb, kortom het is de moeite waard om er eens lekker rond te snuffelen!

Kijk voor meer informatie ook eens op Theek 5 of op de site van de bibliotheek in je eigen buurt of loop gewoon een keer vrijblijvend binnen. Dit stukje is vrijwillig en op eigen initiatief door mij geschreven omdat ik de mogelijkheid van het lenen van (eigentijdse) kookboeken ook eens onder de aandacht wil brengen. De gebruikte foto's voor de collage's heb ik gevonden via Pinterest.
 
Enne... als jullie nog tips voor leuke kookboeken hebben dan hoor ik dat graag :)

1 opmerking:

  1. Ohhhhh ja de bieb is een waar walhahla.... heerlijk... leende ook vaak de nieuwste tijdschriften... en bergenboeken lagen er op mijn nachtkastje. Helaas nu geen abbo meer op de bieb, maar soms ga ik gewoon wat langer met de jongens en duik ik even een hoekje in met een boek ;0

    BeantwoordenVerwijderen