zaterdag 30 mei 2015

Frozen yoghurtbars

Soms kom ik van die recepten tegen die me meteen nieuwsgierig maken, omdat ze er héél lekker uitzien bijvoorbeeld en/of niet zo alledaags zijn. Deze "bevroren yoghurtrepen" waren ook weer zo'n typisch gevalletje van "die wil ik wel eens proeven". Ik zag ze voorbij komen op de blog van Ilse als een lekker makkelijk recept waar je alle kanten mee op kunt. Ik gebruikte zelf Turkse roomyoghurt (van de Turkse supermarkt) en voor de vulling gewoon wat ik in huis had.

 
 
Wat heb je nodig?

Voor 6 yoghurtbars: 

Als basis:

- 200 gram Turkse of Griekse roomyoghurt

Als vulling:

- cranberries
- ongezouten amandelen, grof gehakt
- pure chocolade, grof gehakt
- zonnebloempitten
- gemalen kokos
- honing

De vulling heb ik er op gevoel in gedaan en dus niet afgewogen, stop er vooral in wat en hoeveel je zelf lekker vind!
 


Hoe maak je het?

Zet een plastic bakje klaar en bekleed dat met folie zodat je de plak bevroren yoghurt er straks gemakkelijk uit kunt halen. Ik gebruikte zo'n literbakje waar ijs in had gezeten en wat ik had bewaard, dat was perfect voor deze hoeveelheid. Meng de yoghurt en de vulling goed door elkaar en doe het mengsel in het bakje, smeer het gelijkmatig uit met een lepel.
 

Zet het bakje nu minimaal 2 uur, met deksel, in de vriezer en snij de bevroren plak yoghurt dan in repen met een scherp mes, door de harde vulling kan het hier en daar een beetje afbrokkelen. De repen zijn door het smeltgehalte ook ietwat onhandig om op te eten dus in blokjes snijden is misschien ook een goed idee. Als je de de repen wat langer bewaard laat ze dan in 5-10 minutjes wat zachter worden voor je ze opeet.

 
Al met al vond ik ze een beetje appart maar wel lekker en ze vullen ook best goed, een gezond tussendoortje om letterlijk je vingers bij af te likken!
 

2 opmerkingen: