dinsdag 16 september 2014

Lasagne con zucchine

Een chique naam voor deze eenvoudige lasagne met courgette. De meiden wilden graag lasagne eten maar hun favoriete merk was niet verkrijgbaar in de supermarkt waar ik de boodschappen deed. Omdat ik geen zin had om twee supermarkten te bezoeken op de drukke zaterdag nam ik daarom maar wat ingrediënten mee waarvan ik dacht dat ik daar ook wel een lekkere schaal lasagne mee in elkaar kon draaien...



Wat heb je nodig?

Voor 4 personen, hoofdgerecht:

- 400 gram (mager) gehakt
- 1-2 uien
- 1 kleine courgette
- 1 fles Passata di pomodori, gezeefde tomaten (690 gram)
- lasagnebladen
- geraspte kaas
- peper, zout & Italiaanse kruiden

Omdat er niet zo heel veel groente inzit eten wij er meestal nog een salade bij ;)


Hoe maak je het?

Pel en snipper de ui en snij de courgette in blokjes. Vet een ovenschaal in en verwarm de oven voor volgens de aanwijzingen op de verpakking van de lasagnebladen.

Bak het gehakt rul en breng het op smaak met peper en zout. Voeg de ui toe en bak even mee. Voeg dan de courgetteblokjes toe en bak kort mee. Schenk de gezeefde tomaten erbij en breng het geheel op smaak met Italiaanse kruiden en evt. nog wat peper en zout.

Begin met een laagje saus op de bodem van de ovenschaal en leg hier vervolgens een laag lasagnebladen op. Maak nog twee lagen, eindig met saus. Bestrooi de schaal tenslotte met geraspte kaas.


Bak de lasagne in de oven gaar en goudbruin volgens de aanwijzingen op de verpakking van de lasagnebladen en laat voor het aansnijden 5 minuten staan.

... na het aansnijden was de schaal binnen no time leeg, mijn geïmproviseerde lasagne viel gelukkig goed in de smaak en is wat mij betreft voor herhaling vatbaar :)

Buon appetito!


Inmiddels heeft deze lasagne het gewonnen van "het merk" dat we eerst altijd aten. Op verzoek van de meiden laat ik de "zucchine" ook vaak weg, die vervang ik dan door wat verse tomaten, vinden ze lekkerder. Eigenlijk wil ik ook graag nog eens een echte courgette lasagne maken, die met plakken courgette i.p.v lasagnebladen, maar dat kan ik voorlopig nog wel even vergeten vrees ik... ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen