dinsdag 23 september 2014

Foodblogswap september - Witte chocolademousse met rood fruit

Mijn eerste foodblogswap, spannend!

Bij de maandelijkse foodblogswap, georganiseerd door de foodbloggers facebookgroep, is het de bedoeling dat je een recept maakt van een aan jou toegewezen blog en dan het liefst iets wat buiten je eigen comfortzone ligt. Een leuke uitdaging dus en ook meteen een perfecte manier om andere blogs en recepten te ontdekken!

Ik mocht iets maken van Food, Love and Happiness, een voor mij nog onbekend blog, en de keuze voor dit recept was eigenlijk vrij snel gemaakt. Ten eerste omdat ik niet zo vaak toetjes maak, chocolademousse had ik zelfs helemaal nog nooit gemaakt, en ten tweede leek het me natuurlijk ook erg lekker!


 
Maar of het nu ook allemaal meteen goed ging? Kijk maar mee...


Wat heb je nodig?

Voor 4 personen, nagerecht:

- 100 gram witte chocolade
- 2 eiwitten
- 150 ml. slagroom
- 25 gram suiker
- 125 gram aardbeien
- 125 gram frambozen


Hoe maak je het?

Smelt de chocolade met 50 ml. van de slagroom au bain marie.


Klop de eiwitten met de suiker stijf tot je mooie witte pieken hebt.

De pieken zoals je die altijd ziet op van die mooie foodfoto's bleven bij mij uit, maar omdat het mengsel best stevig was dacht ik dat het zo ook wel goed was...


Klop de overige 100 ml. slagroom lobbig en spatel dat door de gesmolten chocolade. Spatel er daarna snel het eiwit door. Verdeel het mengsel over 4 schaaltjes/glazen en laat het tenminste 1 uur opstijven in de koelkast.

En toen ging het mis! Zelfs na een paar uur in de koelkast was mijn chocolademousse nog steeds vloeibaar :(


Zou ik dan toch de eiwitten niet stijf genoeg geklopt hebben? Of was misschien het chocolademengsel nog te warm want dat was ook een beetje naar de bodem gezakt...


Wat nu?

Ik besluit het fruit voor de afwerking nog maar even te bewaren en het de volgende dag nogmaals te proberen. Deze keer laat ik de eieren eerst goed op kamertemperatuur komen en de gesmolten chocolade laat ik eerst even afkoelen. Voordat ik de eiwitten stijf klop ontvet ik de mengkom met citroensap. De mooie, gedroomde witte pieken blijven nog steeds uit maar het ziet er wel een stuk steviger uit...

 
Als ik de glaasjes gevuld heb zijn die ook voller als gisteren! Zou het dan toch goed komen?

Het resultaat is al een heel stuk beter maar nog niet perfect, er zitten nog wat stukjes eiwit in de mousse. Het snel doorelkaar spatelen is dus waarschijnlijk niet helemaal goed gelukt, of misschien zijn de eiwitten deze keer juist te hard geklopt maar de mousse is deze keer wel goed opgestijfd dus ik kan verder met de afwerking :)

Houd hiervoor wat aardbeien en frambozen achter en pureer de rest met een staafmixer, zeef het sapje als je er geen pitjes in wil hebben en voeg evt. wat suiker toe. Meng het achtergehouden fruit door het sap en verdeel vlak voor het serveren over de mousse.

 
Eind goed, al goed en de smaak? De zoete mousse en het frisse fruit zorgen voor een lekker contrast, ik hou daar wel van. Ik had nog een glaasje over en heb dat de volgende dag opgegeten, toen vond ik de mousse eigenlijk nog lekkerder ;)


Cynni van het blog She Likes Bento kookte van mijn blog en ze maakte 2 recepten. Het eerste recept dat ze maakte was appelmoes en het tweede was kropslasoep oftewel apple sauce and lettuce soup want ze schrijft in het Engels ;)
 
 

2 opmerkingen:

  1. Leuke uitwerking! Echt één van mijn favorieten, dit recept. Gek dat het de 1e keer even fout ging, maar dat hebben we allemaal wel eens. Denk dat het zeker kan liggen aan het toevoegen van het chocolademengsel, dat dit naar beneden zakte is niet echt een goed teken. Misschien toch inderdaad nog te warm? Fijn dat het uiteindelijk gelukt is, en je het ook zo lekker vond! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je! Ja jammer dat het niet meteen lukte maar gelukkig had ik de overgebleven chocolade verstopt voor man en kids dus kon ik het nog een keer overdoen ;)

    BeantwoordenVerwijderen