maandag 5 mei 2014

Asperges op de klassieke manier

Het aspergeseizoen is in volle gang, tijd om ook maar eens "het witte goud" klaar te maken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat zelf nog nooit eerder had gedaan en dat terwijl ik asperges erg lekker vind. Ik heb daarom een recept gebruikt van Allerhande ,vooral de kookvideo bij dat recept vond ik als beginneling erg handig :)



Wat heb je nodig?

Voor 3 à 4 personen, hoofdgerecht

- 5 à 6 asperges per persoon
- 1 ei per persoon
- 100 gram boter
- 150 gram achterham
- peterselie

 


Hoe maak je het?

Schil de asperges met een dunschiller vanaf onder het kopje naar beneden en verwijder de houtachtige onderkant (ongeveer 3 cm.). Kook de asperges in een gewone pan waar ze liggend in passen of in een aspergepan. Breng ze aan de kook en zet het vuur na 5 minuten uit. Laat de asperges met de deksel op de pan 10-15 minuten staan, zo worden ze verder gaar.

Kook ondertussen de eieren in 8 minuten hard. Smelt de boter in een koekenpan en roer dit met 100 ml. kookvocht van de asperges tot een egale saus. Leg de plakken ham er dubbelgevouwen en dakpansgewijs in en laat ze warm worden.

Verdeel de asperges over de borden en serveer met de ham, partjes ei en de botersaus en bestrooi met de peterselie. Lekker met verse gekookte krieltjes erbij, ik zeg... een Koningsmaaltje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten