zondag 6 april 2014

Ham-kaas quiche

De eerste hartige taart die ik ooit maakte was een ham-kaas quiche, in een ovenschaal want ik had nog geen quichevorm. Ik was toen zo blij dat het gelukt was dat het me niet eens zo opviel dat er eigenlijk vrij weinig smaak aan zat, het leek meer op een omelet met een korstje. Toch wilde ik deze quiche nog eens opnieuw maken, door het toevoegen van rauwe ham, ui en verse bieslook is het deze keer wel een lekkere hartige taart geworden :)



Wat heb je nodig?

- 6 plakjes bladerdeeg voor hartige taart
- 100 gram gekookte ham
- 100 gram rauwe ham
- 100 gram geraspte kaas
- 1 ui
- 4 eieren
- 125 ml. kookroom
- half bakje verse bieslook (10 gram)
- peper & zout
- quichevorm


Hoe maak je het?

Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien. Snij intussen de ham in stukjes, de ui in halve ringen en knip de bieslook fijn.

Verwarm de oven voor op 180 graden (hetelucht) en vet de quichevorm in. Bekleed de vorm met het bladerdeeg en prik met een vork gaatjes in het deeg.

Klop in een kom de eieren los samen met de room, de bieslook en voldoende peper en zout.

Verdeel de helft van de ham, kaas en ui over de quichevorm en giet de helft van het eiermengsel eroverheen. Maak op dezelfde manier nog een laagje, eindig met het eiermengsel.


Achteraf gezien had ik dit denk ik ook best in één keer kunnen doen ;)


Bak de quiche in ongeveer 45 minuten goudbruin en gaar. Ik heb de quiche na 30 minuten afgedekt met aluminiumfolie (matte zijde boven) omdat hij een beetje te donker begon te worden. De smaak was er gelukkig niet minder om, deze versie ga ik zeker vaker maken!

2 opmerkingen:

  1. Goedendag Ik heb net een airfryer en heb een vraag kan ik dit recept ook daarmee maken en wat zou dan de temperatuur zijn. 🤗

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je een quichevorm hebt die in de airfryer past zou het in principe moeten kunnen, zelf heb ik behalve een mini-quiche nog geen hartige taart met de airfryer gemaakt ;)

      Verwijderen