zaterdag 8 februari 2014

Zoete aardappelsoep

Ik had nog nooit zoete aardappelen gegeten en wilde er daarom graag eens een soepje van maken want daar ben ik gek op! Bovendien zijn zoete aardappelen erg gezond, ze bevatten o.a veel vezels en verschillende vitamines.

Omdat het de eerste keer was dat ik deze groente gebruikte maakte ik de soep vrij basic, zo kon er weinig mislukken en kon ik de zoete aardappelen goed proeven. Ik vond het erg lekker, even wennen aan de echt zoete en beetje kruidige smaak maar zeker voor herhaling vatbaar!



Wat heb je nodig?

Voor 4 personen:

- 2 zoete aardappelen (middelgroot)
- 1 ui
- 1 liter bouillon (kip of groente)
- 125 ml. kookroom
- peper, zout & kerriepoeder
- peterselie

Hoe maak je het?

Pel en snipper de ui. Schil de zoete aardappelen en snij ze in gelijke stukken.

Fruit de ui met een beetje boter in de soeppan. Voeg 1 flinke theelepel kerriepoeder toe en roer dit even goed door. Voeg de aardappelen en de bouillon toe aan het uimengsel en laat de aardappelen in 15 minuten gaar koken.


Pureer de soep met een staafmixer glad en roer de kookroom er doorheen. Breng de soep op smaak met peper & zout en garneer met wat peterselie.


Tip: het is ook lekker om wat geitenkaas te verkruimelen over de soep. Dit geeft een lekker contrast tussen zoet en hartig ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten